Virginie! Albert Edelfeltin rakastajattaren tarina.
Filosofian tohtori, vapaa tutkija, taidehistorioitsija ja kirjailija Anna Kortelainen tutki väitöstyössään taiteilija Albert Edelfeltin (1854-1905) kirjeenvaihtoa. Kirjeiden ja maalausten myötä Kortelainen kiinnostui Edelfeltin kauniista ranskalaisesta mallista, joka taiteilijan ystäväpiirissä tunnettiin lempinimellä Virginie. Tällä nimellä on otsikoitu myös yksi Edelfeltin tunnetuimmista tauluista, joka kuuluu nykyään Joensuun taidemuseon kokoelmiin.
Albert Edelfelt käytti samaa mallia monissa töissään ja oli kirjeidensä perusteella selvästi rakastunut tähän. Osa Edelfeltin kirjeenvaihdosta on kuitenkin jälkikäteen tuhottu ja Anna Kortelainen huomasi kysyvänsä: kuka oli tuo ranskatar, johon Albert Edelfelt Pariisissa niin kiihkeästi rakastui? Tämä kysymys johti uusiin ja Kortelainen halusi tietää lisää. Väitöstutkimuksensa ohella hän alkoi selvittää tuntemattoman naisen tarinaa, joka johti hänet lopulta Pariisiin arkistoihin ja Etelä-Ranskan kaupunkeihin. Virginie! on samalla kertaa matkakertomus tutkijan työstä ja mikrohistoriallinen tutkimus henkilöstä, jonka tarina uhkaa kadota ajan armottomiin hampaisiin.
"Historioitsija ei ole se, joka tietää, vaan se joka kysyy", muotoilee Kortelainen yhden työtään ohjaavista ajatuksista. Virginiessä historiantutkimuksen ilo ja haasteet tulevatkin hyvin esille, kun Kortelainen yrittää löytää tietoa naisesta, josta ei ole paljon johtolankoja. Voisi jopa kysyä, onko järkeä käyttää paljon aikaa henkilöön, jonka jäljet ovat niin perusteellisesti kadonneet, tai jopa hävitetty?
Kortelainen on kuitenkin sitkeästi jatkanut kysymistä ja hän on löytänyt monia vastauksia, vaikka ehdottomia totuuksia tuskin on. Monet esitetyistä tiedoista jäävät arvauksen tasolle. Kirjan myötä voimme kuitenkin hieman paremmin ymmärtää, mitä oli olla taiteilijoiden malli 1800-luvun Pariisissa ja millainen mahdollisesti oli Virginien kaltaisten naisten elämä tuon ajan Euroopassa. Albert Edelfeltin oman ja lähipiirin kirjeenvaihdon lisäksi Kortelainen on löytänyt tietoa Ranskan arkistoista.
Virginie! on pääosin hyvin kirjoitettu ja sujuvasti etenevä. Se on tutkimus, mutta myös matkapäiväkirja. Anna Kortelainen uskaltaa tuoda itsensä osaksi tarinaa ja kertoa historiantutkimuksen epävarmuudesta. Välillä hän kuitenkin eksyy sivupoluille ja jää kertomaan turhan laveasti tutkimuksen kannalta epäolennaisista asioista, kuten yksityiskohtia Albert Edelfeltin ystävistä tai omasta raskausajastaan (Kortelainen odotti esikoistaan tehdessään tutkimusta). Pisteet Virginie! saa siitä, että se nostaa esille aikaisemmin melko tuntemattoman naisen ja hänen elämäntarinansa, siltä osin kuin Kortelaisen johtopäätökset osuvat oikeaan.
Vaikuttaa siltä, että kaikesta tutkimisesta huolimatta Virginieen on vaikea päästä käsiksi ja hän suo meille vain kujeilevan hymynsä vuosien takaa. Tuon hymyn, joka kerran hurmasi suomalaisen taiteilijan ja saa meidät yhä tuijottamaan Virginietä taidemuseon seinällä. Itse asiassa Edelfelt maalasi hänet niin hyvin, että Virginien voisi jopa nimetä Suomen Mona Lisaksi... Ja rakkaustarinasta saisi ainekset vaikka kansainväliseen elokuvaan.
Linkki Joensuun taidemuseon kokoelmasivulle: http://www.joensuu.fi/taidemuseo/kokoelmat/arla
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti